Welcome back! Whilst you were away we added the functionality to view auctions and bid in pounds.

We are hiring!

Forum (92574 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Platen en CD's algemeen > Verschil EP of Single

5 berichten

ZAMELWIM 12 berichten

Wat is het verschil tussen een single en een EP (extended play) single ?
Ik dacht dat een EP een langere speelduur had, bijvoorbeeld meerdere nummers op 1 kant of dat een EP op 33 toeren draait, dus ook langer draait.

FransS Catalogus beheerder 855 berichten

Een standaard EP heeft hetzelfde formaat als een single (7 inch), maar bevat 4 nummers. Op elke kant 2. Op het label wordt vaak Extended Play vermeld. Ook is die af te spelen op 45 toeren. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen :-) Er zijn EP’s die inderdaad op 33 toeren draaien. EP’s werden altijd uitgebracht in een foto-hoes, terwijl singletjes veelal in een fabriekshoesje werden verkocht.
In de jaren 60 werden er ontzettend veel EP’s verkocht in Frankrijk. In Nederland een stuk minder omdat ze vrij duur waren.
Eind jaren 60 deed de maxi-single zijn intrede. Die was in eerste instantie ook 7 inch en draaide ook op 45 toeren, maar bevatte meestal 3 nummers. Niet veel later kreeg je de maxi-single op 12 inch.
Het verzamelgebied The Beatles bevat veel EP’s uit de sixties.

Fredje52 2 berichten

Inderdaad FranS, later kreeg je de maxi-single op 12 ".
Deze zijn meestal te draaien op 45 toeren, maar soms ook op 33 toeren.

En nou we het toch over toerental hebben; ooit, heel vroeger hadden we ook nog 16 toeren. Deze waren 10" groot/klein. zal eens in de oude platencollectie van mijn vader zoeken naar wat voorbeelden. Kom er op terug!!

FransS Catalogus beheerder 855 berichten

Mijn eerste platenspeler van Philips speelde inderdaad 16, 33, 45 en 78 toeren af :-)
Zou mooi zijn als je die 16 toeren-platen toe zou kunnen voegen.

vertigo Catalogus beheerder 362 berichten

(vervallen)

Reageer op onderwerp