Welcome back! Whilst you were away we added the functionality to view auctions and bid in pounds.

We are hiring!

Forum (92830 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Suggesties voor de site > minimum prijs veiling (Afgesloten)

27 berichten

gedo 303 berichten

Is het een idee om op stukken die je wil gaan veilen een verborgen minimumprijs op te kunnen geven? Het is een vrij normaal gegeven in de veiling wereld, dat dat kan en gebeurd.

Wordt het bedrag niet gehaald dan wordt het niet verkocht.

Deze minimumprijs moet in overleg met de veilingmeester in redelijkheid worden bepaald.

Als de verkoper er uberhaupt natuurlijk een minimumprijs op wil hebben.

Mocht een verkoop niet doorgaan, dan zou de verkoper alsnog contact met de hoogste bieder moeten kunnen opnemen om te kijken of ze onderhands toch nog tot een overeenkomst kunnen komen. Voor dit geld natuurlijk wel het zelfde percentage veilingkosten etc...

Het ontbreken van deze optie weerhoud mij ervan of maakt me angstig om dingen te gaan veilen.

Maggy 99 berichten

Helemaal mee eens

tigana13 5 berichten

ook mee eens, ik ben nieuw en ben nog steeds niet overtuigd om een item te koop aan te bieden indien dit onder mijn vraag prijs verkocht zou worden, indien de biedprijs lager uitkomt zou ik het daarom niet willen verkopen

DisneyMeentwijc Catalogus beheerder 2,486 berichten

Ik ben het er niet mee eens!

Dat is nu eenmaal het risico van de internetveiling dat je kavel voor een prijs weggaat die lager is dan je had gewild. Als hij hoger is, dan heb je geluk, maar als hij lager is, dan is het vaak ook zo bij een echte veiling zo dat je je kavel moet verkopen.

Als er dan toch een minimumprijs komt, dan vind ik wel dat de aanbieder wel commissiekosten moet betalen, want er zijn immers wel kosten (van de veiling) gemaakt. 

Verder vind ik het later aanbieden aan de dan hoogste bieder absoluut uit den boze! Daar erger ik me ook aan bij de gewonen veilingen, dat items onderhands achteraf alsnog verkocht worden. Dan had je het maar in je shop moeten plaatsen en als je het toch wilde verkopen bij die lagere prijs, dan had je een lager minimum moeten instellen.

gedo 303 berichten Toch is zoals ik beschreef de reguliere gang van zaken bij veilingen, zelfs bij online veilingen zoals bva auctions ofzo. De bodemprijs moet ook fair zijn en daarmee lager als de eventuele echte waarde dus bv 60% van de gewenste opbrengst wordt de bodemprijs....mocht deze niet gehaald worden dan wordt het niet verkocht, scheelt dat weinig dan kan de verkoper contact opnemen met de hoogste bieder om te kijken of ze alsnog tot een overeenkomst kunnen komen.

Boekenmagazijn 2,953 berichten

Er zijn talloze veilingen die géén (geheime) bodemprijs hanteren. Ook Catawiki heeft bewust gekozen voor deze bieder-vriendelijke benadering.

Ik heb zelf een pokkehekel aan veilingen met een verborgen minimumprijs. Ik bied niet voor de lol van het bieden, ik bied om iets wat ik wil hebben te kunnen kopen. Er kan altijd iemand anders zijn die er meer voor over heeft (da's dan pech voor mij), maar als de verkoper een hogere prijs wil hebben dan ik ervoor wil betalen, dan is bieden een zinloze exercitie. Die moeite bespaar ik me liever.

gedo 303 berichten Met als gevolg minder aanbod denk ik, dat is iig wat mij weerhoud.

Er worden ook in de Catawiki-veilingen wel eens kavels (in het duurdere segment) aangeboden met een hogere startprijs dan 1 euro. Dan weet je als bieder tenminste precies waar je aan toe bent.

rikMooren Moderator 1,464 berichten

Is het een idee om op stukken die je wil gaan veilen een verborgen minimumprijs op te kunnen geven? Het is een vrij normaal gegeven in de veiling wereld, dat dat kan en gebeurd.

Ik ben ook niet enthousiast over dit idee.
De veiling moet open en transparant gebeuren.
Je kan er altijd voor kiezen om een startbod in te stellen als je bang bent dat je verlies lijdt op het item.
Tenslotte hoor ik je ook niet voorstellen om, als een kavel veel meer opbrengt dan verwacht, het teveel betaalde terug te storten op de rekening van de koper.

Veilingmeester Catawiki Team 454 berichten

Is het een idee om op stukken die je wil gaan veilen een verborgen minimumprijs op te kunnen geven? Het is een vrij normaal gegeven in de veiling wereld, dat dat kan en gebeurd

Deze keuze is zeer doelbewust gemaakt bij de start van de veilingen in 2011. Er is zeer goed gekeken waar bieders behoefte aan hadden en wat de ergenissen waren bij andere veilingen.

Daar kwam o.a. uit dat betrouwbaarheid en transparantie een groot goed zijn in de veilingwereld. Zeer veel bieders hebben een gruwelijke hekel aan het bieden op een kavel met een verborgen "reserve" prijs. Men voelt zich niet serieus genomen.
Vandaar dat bij ons elk uitgebracht bod rechtsgeldig is; de bieder moet betalen en de aanbieder moet leveren, ongeacht de hoogte van het bod.

Voor kavels met een realistisch ingeschatte opbrengst van minimaal € 350 is het toegestaan om een verhoogd bod in te voeren van maximiaal 70% van de ingeschatte waarde. Wordt onverhoopt de kavel met een verhoogd startbod niet verkocht (geen bieding) dient er een commissie van 5% te worden betaald.

Aanbieders raden we altijd af om een verhoogd startbod in te voeren, biedingen daarop komen moeizaam op gang en na afloop moet je dan eventueel betalen voor niets. Verkopers moeten uitgaan van de kracht van hun kavel, een goede presentatie met scherpe foto's helpt daarbij.

Door het starten met 1 euro en het niet hebben van een verborgen minimumprijs, zijn de veilingen erg populair en zijn er ook geen aanbieders die daarom afhaken.

Annais 4 berichten

Door het starten met 1 euro en het niet hebben van een verborgen minimumprijs, zijn de veilingen erg populair en zijn er ook geen aanbieders die daarom afhaken.

Dus wel. Ik durf niet aan te bieden op deze manier. Ik zie soms ook kavels weggaan ver onder een redelijke prijs. 

Als iemand bereid is die 5% te betalen voor een niet-verkocht kavel met een minimumprijs, dan is dat toch zijn zaak? Dat hoeft overigens niet verborgen. 

gedo 303 berichten

Daar kwam o.a. uit dat betrouwbaarheid en transparantie een groot goed zijn in de veilingwereld. Zeer veel bieders hebben een gruwelijke hekel aan het bieden op een kavel met een verborgen "reserve" prijs. Men voelt zich niet serieus genomen.
Vandaar dat bij ons elk uitgebracht bod rechtsgeldig is; de bieder moet betalen en de aanbieder moet leveren, ongeacht de hoogte van het bod.

Dan voelt de halve wereld zich niet serieus genomen? Men kan ook zeggen dat een verkoper met een kavel die nog geen schijn van de verwachte prijs opbrengt niet serieus genomen word. Ik ben al geruime tijd actief op vele veilingen, in allerlei vormen. Ik weet wat de regels van het spel zijn, daar houd een ieder zich aan en kan er dus nooit sprake zijn van niet serieus genomen worden zijn.

De verkoper moet dus ook de reserveprijs niet zelfstandig bepalen maar in samenspraak met de veilingmeester, die heeft de kennis en het advies.

Aanbieders raden we altijd af om een verhoogd startbod in te voeren, biedingen daarop komen moeizaam op gang en na afloop moet je dan eventueel betalen voor niets.

Een verhoogd startbod is iets anders dan een reserve prijs, het kavel heeft dan inderdaag geen momentum. Maar is duidelijk anders dan een bodemprijs.

In dit "gesprek" zijn er in ieder geval al twee potentiele aanbieders die afhaken om die redenen.

Daarnaast weet ik uit betrouwbare bron dat aanbieders via bekende andere en/of andere accounts op hun eigen kavels bieden.

A om het momentum en de populariteit van het kavel te beinvloeden en B om een te laag eindbod af te wenden. Beter een paar euro kwijt aan veilingkosten dan een "waardevol" item voor een te laag bedrag kwijt raken.

Ik zeg niet dat dit een slecht systeem is, zeker niet. Bij aanvang van een veiling is iedereen gelijk en heb je het gevoel dat je kans maakt op elk kavel...onzin natuurlijk maar goed. Nogmaals het is geen slecht systeem maar wel een systeem waar ik me als potentiele aanbieder niet gerust bij voel. Dat weloverwogen is besloten de veiling zo aan te pakken daar twijvel ik geen moment aan. Maar ik zie het graag anders....en dat maakt elk mens uniek ;-)

Dus wel. Ik durf niet aan te bieden op deze manier. Ik zie soms ook kavels weggaan ver onder een redelijke prijs.

Indien je niet zeker bent dat je item voldoende goed is om het door jou ingeschatte bedrag op te brengen, kun je dit item beter in je shop met een door jou vastgesteld bedrag verkopen.

Dan voelt de halve wereld zich niet serieus genomen? Men kan ook zeggen dat een verkoper met een kavel die nog geen schijn van de verwachte prijs opbrengt niet serieus genomen word.

De verwachtingen van sommige verkopers zijn inderdaad erg overtrokken. De veilingmarkt straft dit genadeloos af, het omgekeerde gebeurt trouwens net zo vaak.

Beter een paar euro kwijt aan veilingkosten dan een "waardevol" item voor een te laag bedrag kwijt raken

Dit is een vaak genoemde misvatting/gerucht. Verkopers die via andere accounts op hun eigen kavel bieden en daaraan vast blijven zitten zijn zeer duur uit. Ze moeten dan de commissie voor de koper, maar ook die van de verkoper betalen. In totaal bijna 25% bruto en dat zonder ook maar iets te hebben verkocht, dat is dan een dure advertentie geweest. Deze maatregel voorkomt dit gedrag van aanbieders om op eigen kavels te gaan bieden, de financiële straf is erg hoog.

Nogmaals het is geen slecht systeem maar wel een systeem waar ik me als potentiele aanbieder niet gerust bij voel. Dat weloverwogen is besloten de veiling zo aan te pakken daar twijvel ik geen moment aan. Maar ik zie het graag anders....en dat maakt elk mens uniek ;-)

Met enige "borstklopperij" kan gesteld worden dat onze veilingen technisch en inhoudelijk tot de beste wereldwijd behoren. Ook ik heb respect voor die verkopers die het aandurven om vanaf 1 euro te starten, daarvoor worden ze meestal ook beloond met hoge opbrengsten. Dat iemand dit niet ziet zitten is uiteraard te respecteren, maar daarover klagen heeft geen nut. De beslissing is aan de persoon zelf, die kan ook kiezen voor verkoop via zijn shop of een ander verkoopkanaal.

gedo 303 berichten

In totaal bijna 25% bruto en dat zonder ook maar iets te hebben verkocht

25% lijkt veel maar op een denigrerend bod valt dat wel mee

Dat iemand dit niet ziet zitten is uiteraard te respecteren, maar daarover klagen heeft geen nut. De beslissing is aan de persoon zelf, die kan ook kiezen voor verkoop via zijn shop of een ander verkoopkanaal.

Het is ook niet een kwestie van klagen maar van suggestie, discussie en verdedigen waar ik in geloof. Uiteraard zijn er andere kanalen om tot verkoop te komen. Hoe staat het trouwens me de knoflookpad? ;-)

Haha, mail me maar rechtstreeks. Anders grijpt de moderator in dat het wel inhoudelijk moet blijven:-)

Annais 4 berichten

Ik heb er nog even op zitten broeden en ik geloof dat ik de angel gevonden heb waar Gedo, Maggy, tigana13, ikzelf en ongetwijfeld nog veel anderen mee worstelen.

Het gaat om het niet kunnen vaststellen van een start/minimumprijs in combinatie met de cataloguswaarde van minimaal € 70,-.

Er zijn inderdaad andere veilingen waar je startbod € 1,- bedraagt. Maar die stellen geen eisen aan de waarde van het kavel. Andersom, als het kavel een minimale waarde moet hebben, kun je ook bijna altijd een startprijs instellen.

Mijn conclusie: wil je meer aanbieders binnenhalen, dan moet één van de twee eraan geloven.

wil je meer aanbieders binnenhalen

De vraag is of we dat wel (tot elke prijs) moeten willen. Met (deze week) 374 stripkavels moet je je eerder vrezen voor te veel aanbod dan te weinig. Een keiharde economische regel stelt immers dat meer aanbod bij gelijkblijvende vraag leidt tot lagere prijzen. En een minimumprijs betekent dan alleen maar meer onverkochte items.

tigana13 5 berichten

wat gebeurt eigenlijk wanneer er niet op een kavel geboden wordt, moet er dan ook betaald worden?

wat gebeurt eigenlijk wanneer er niet op een kavel geboden wordt, moet er dan ook betaald worden?

Indien een kavel die start op 1 euro geen bieding zou ontvangen, dan hoeft er door de aanbieder niets te worden betaald.

Voor kavels met een verhoogd startbod (zie mijn bericht van 11-03-2013 19:36) waarop geen bieding komt, dient 5% commissie betaald te worden over het het startbod.

artdecorations 414 berichten

Ik ben het volledig eens met de Gedo die dit topic is gestart.

Een veiling met een "reserve" minimum prijs is heel gebruikelijk en geeft de verkopende partij een stuk zekerheid. Uiteraard moet die minimum prijs wel redelijk en billijk zijn en kan naar mijn mening openbaar bij de veiling worden vermeld.

Uit ervaring met live veilingen kan ik vaststellen dat het op dit moment vooral een kopersmarkt is en geen verkopersmarkt. De koopjes zijn op dit moment te vinden bij de veilinghuizen waar spullen soms weggaan voor een appel en een ei. Opbrengsten hangen volledig af van het publiek dat op die dag de veiling bezoekt en de waan van de dag. Zo ben ik een aantal keren flink de boot in gegaan bij een gerenommeerd veilinghuis in het Zuiden des Lands. Daar heb ik een wijze les uit getrokken. Iedere online veiling heeft zijn eigen publiek en daar moet je je aanbod als verkopende partij op afstemmen.

Het gaat er dus niet om of een veilng item "voldoende goed" is en of je daar als aanbieder vertrouwen in hebt. Het gaat erom of op de dagen van de veiling het juiste publiek in dit geval de Catawiki website bezoekt en wil bieden. Kijk maar eens op Botterweg auctions. Daar schrik je soms van de opbrengsten van sommige Nederlandse toegepaste kunst. 

Zo start er binnenkort voor de eerste keer een keramiek en glasveiling. En het is dus nog volledig de vraag of deze nieuwe veiling wel gevonden wordt en het juiste publiek aantrekt.
Geen minimum prijs schrikt naar mijn mening de nodige aanbieders af en betekent een onnodig risico voor aanbieders.

Ik kan dan ook :"Beter een paar euro kwijt aan veilingkosten dan een "waardevol" item voor een te laag bedrag kwijt raken" volledig onderschrijven.

Niettemin zal ik wat veiling try-outs doen. 

The proof of the pudding is in the eating

vriendelijke groet

Marc

Een veiling met een "reserve" minimum prijs is heel gebruikelijk en geeft de verkopende partij een stuk zekerheid. Uiteraard moet die minimum prijs wel redelijk en billijk zijn en kan naar mijn mening openbaar bij de veiling worden vermeld.

Deze discussie is al meerdere keren gevoerd. Onze veilingen zijn erg geliefd vanwege o.a. de transparantie van het biedingsproces. Elk uitgebracht bod is geldig. Je weet als bieder direct als je eindigt als hoogste bieder dat je de kavel gewonnen hebt, ongeacht de hoogte van het bod.
Deze transparantie trekt zeer veel bieders en daardoor worden ook goede prijzen behaald.

Voor duurdere kavels (> € 350) bestaat er een mogelijkheid om te starten met een verhoogd startbod. Maar de praktijk bewijst dat biedingen op kavels met een verhoogd startbod uiterst moeizaam op gang komen en daarom helaas menigmaal onverkocht blijven. Terwijl gelijkwaardige of duurdere kavels die starten op 1 euro wel boven de verwachte opbrengst uitkomen. De meeste aanbieders geloven erg in hun kavels en het biederspubliek van Catawiki. Dat sommige verkopers niet over die drempel van 1 euro heen durven is te respecteren en hopen dat ze ooit wel die stap gaan maken.

Beste Tammo,

Zoals ik al zei:

The proof of the pudding is in the eating.

Ik kijk uit naar de eerste keramiek en glas veiling en het aanbod. Hopelijk gaan ook buitenlandse aanbieders zaken op de veiling zetten. dan wordt het helemaal interessant.

vriendelijke groet

Marc

Enfin, inmiddels "the Pudding" gegeten en wat veilingen en veiling uitslagen bekeken. 

Ben volledig enthousiast zoals de veilingen verlopen en volledig bekeerd :-)
De minimum prijs van 1 Euro is een uitstekend idee en hetw erkt inderdaad perfect.

Zo zie je maar: zelfs ik ben nooit  te oud om te leren.

puurveensboeken 1,153 berichten

voor al die +1 minuut regeling is briljant

Inderdaad, 

Catawiki heeft hier goed over nagedacht.  Ben ook erg blij met de veilingmeesters. Zeer behulpzaam en kundig.

Qrist 1 bericht

Maar wat wanneer het uitgebrachte bod maar 2% is van het door de veilingmeesters in- geschatte minimumbedrag?

In zo'n geval zou je toch zeggen dat er iets in het aanbiedingsproces is mis gegaan ( zit het kavel wel in de juste veiling?).

Daarin mag Catawiki toch wel een verantwoordelijkheid in nemen.

Ted Moderator 891 berichten

Frankly my dear...

Even benadrukken dat we hier op de verzamelsite van Catawiki geen discussie meer aangaan m.b.t. de veilingen. Voor vragen; bel de klantenservice. 

Deze thread gaat op slot

Reageer op onderwerp