Welcome back! Whilst you were away we added the functionality to view auctions and bid in pounds.

We are hiring!

Forum (92830 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Catawiki Café > Stripboeken: verkleuring

7 berichten

sjorshoukes 12 berichten

Hallo beste Catawiki-leden, ik heb een vraag. Hopelijk kunnen de meer ervaren stripboekverzamelaars en -verkopers hier advies over geven. Ik heb namelijk een flink aantal stripboeken die redelijk zeldzaam zijn, maar enkele daarvan hebben van de vorige eigenaar een klein plakbandje onder op de rug gehad, met daarin een nummertje voor zijn eigen verzameling. Niet ter reparatie dus, want de albums zijn verder in topconditie.

Zonde natuurlijk. Maar mijn vraag is: hoe zonde? Het is erg subtiel gedaan, en meestal is het enige resultaat 1 cm verkleuring van de kaft. Hoe ernstig is dit, als de rest van het album in zeer goede en ongelezen staat is? Welke aanmerking geef ik deze albums?

Stripboek 16 berichten

Ik zou zeggen 'Goede staat'.

Wellicht het plakbandje gewoon laten zitten en niet eraf halen, anders heb je kans op extra beschadiging.

Je zou ook een scan/foto kunnen maken, dan kan er beter geoordeeld worden. Ongelezen staat zou betekenen dat een stripboek niet geopend is geweest.

sjorshoukes 12 berichten

Dank voor de reactie, hier heb ik wat aan. Veel albums zijn inderdaad verder ongelezen, zo te zien nooit open geweest. Maar als een album gezelen is? Daalt de status dan meteen naar 'redelijk'?

Voorbeeld: Deze foto van een vrij kostbaar Guust album.

Bij deze is het nog vrij slordig gedaan.

Stripboek 16 berichten

Een stripboek mag best gelezen zijn en dan nog steeds de kwalificatie hebben 'bijna nieuwstaat'. Het gaat meer om gebruikssporen. Zo kunnen bladzijden vieze vingers bevatten of kreukels. Op de foto zie ik dat de hoekjes aan de rechterkant zijn beschadigd en er is volgens mij een kreukel te zien rechtsonder.

Het plakbandje heeft meer 'schade' gedaan dan ik had verwacht. Zelf zou ik zo'n boekje registreren als redelijk of goed (afhankelijk van de rest van het stripboekje), maar een ander zal aangeven goede staat en sommige particuliere verkopers misschien wel 'zo goed als nieuw'.

Het leuke van oudere stripboeken is dat ze uniek zijn, ze hebben allemaal verschillende gebruikssporen en om ze dan te kwalificeren in 3 of 4 categorieen is heel lastig.

Geoffreys 5 berichten

Aan de bespreking van verkleuring wil ik graag toevoegen verkleuring van het papier. Hoe moet je een stripboek kwalificeren die er van buiten perfect uitziet, geen noemenswaardige beschadingen, maar waarvan het papier wel vergeeld is. In hoeverre heeft dat invloed op de kwalificatie?

metalfigures 513 berichten

Voor mij heeft dat geen waardevermindering, je zou het ook kunnen kwalificeren onder gebruikssporen voor de cover (veroorzaakt door de boeken verkeerd op te bergen waardoor het aan zonlicht of tabaksrook is bloot gesteld en daardoor verkleurd) en het papier onder ouderdomssporen (omdat je daar niets aan kunt doen want door ouderdom treedt er oxidatie op)

rikMooren Moderator 1,464 berichten

Verkleuring van ruggen, front en/of backcovers geeft maximaal de waardering goede staat. Verkleuring van papier is lastiger om te bepalen.

Reageer op onderwerp