Forum (34484 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Afspraken over toevoegen gegevens > Nieuw puzzel

10 berichten

Walcheren 22 berichten

Heb een puzzel welke nog niet op de site staat, ook niet de fabrikant. Nu mijn vraag hoe krijg ik hem nu bij mijn verzameling.

Hij is van Boes (stripfiguur)

Top Puzzles en geproduceert bij Euro Games te Ridderkerk

Groet Walcheren

DisneyMeentwijc 753 berichten

Als je een item hebt dat nog niet in de catalogus van CataWiki zit, dan moet je die gewoon invoeren en is CataWiki weer een item en extra informatie (nieuwe fabrikant/thema's) rijker.

Je moet bij het invoeren van een nieuw item het item zelf eerst heel goed analyseren. Dat doe je dan bijvoorbeeld als volgt:

1) Wat is het voor soort item ? Een puzzel en dan kijk je dus in de categorie puzzels

2) Wat voor puzzel is het? Dat is hier bij CataWiki makkelijker, omdat er maar 3 soorten zijn volgens hen. In jouw geval is het een getekende legpuzzel.

3) Wat weet je nog meer over de puzzel (afmetingen, land van produktie, aantal stukjes, enz)

4) Maak foto's van je item.   Probeer een foto van de bovenkant van de deksel van rechtboven te maken, dat is dan afbeelding 1. Maak een foto van de gelegde puzzel (afbeelding 2) en maak een foto van schuin of van opzij, zodat de zijkant te zien is(afbeelding 3). Als er nog wat extra's bij zitten (zoals voorbeeldvellen of reclamefolders, gebruik die dan voor extra foto's bij je eigen exemplaar.

5) Klik op Item toevoegen aan de Catalogus.   Een nieuw invulformulier verschijnt er daar voer je je item (in jouw geval een puzzel) in volgens de gegevens die je in de vorige stappen had bepaald.  Het veld fabrikant is een open veld, dus daar kan je dan Euro Games invullen (geen plaatsnaam erbij!!). Die wordt dan ook aan de Catalogus toegevoegd, zodat andere mensen ook puzzels van dat merk kunnen invoeren.

6) Schrijf bij bijzonderheden nog extra toelichting.   Schrijf hier wat je niet kwijt kon  bij de andere invulvelden, maar houd je informatie wel over het betreffende item. Dus niet waar je het gekocht hebt of van wie, maar wel bijvoorbeeld of er extra materiaal bij de puzzel zit, zoals reclame.

7) Is het item voor je verzameling of wil je het verkopen?   In het eerste geval klik je op het eerste hokje (Voeg toe aan mijn verzameling) en het tweede geval klik je op het tweede hokej (Voeg toe aan mijn shop)

7a) Indien het voor je verzameling is, geef daar dan de staat van je item(puzzel) aan. Vink zet afbeeldingen in mijn verzameling aan als je geen extra afbeeldingen hebt. Indien je die wel hebt, laat dit dan leeg.

b) Indien je het item wilt verkopen, geef dan de staat en de prijs op en klik op Zet afbeeldingen in mijn shop. Op die manier kan de koper je puzzel goed zien. Heb je meer afbeeldingen, laat dat dan leeg.

8) Klik op Toevoegen.   Jouw ingevoerde item is opgenomen in de Catalogus van CataWiki en kan nu als verzamel-item door iedereen worden opgenomen in hun eigen verzameling.

9) Had je nog wat extra afbeeldingen? Klik dan op jouw zojuist ingevoerde item. Je komt dan op een invulscherm die specifiek over jouw eigen exemplaar gaan. Hier kan je nog meer informatie kwijt die specifiek over jouw item gaat. Let wel op! Als je je item wilt verkopen, dan kan iedereen de opmerkingen die je in Notities hebt ingevoerd lezen! Dus denk daar wel over na.

10) Klaar met invullen ?  Klik op Opslaan en je item in je eigen CataWiki Catalogus is helemaal volgens jouw wensen duidelijk omschreven.

Een uitgebreide instructie, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. En nog een tip als je je puzzel gaat invoeren: Vul bij Thema's in ieder geval de thema's Boes en Stripfiguren in. Verder is het netjes als je bij de themanamen laat beginnen met een hoofdletter.

Succes!!

Boekenmagazijn 979 berichten

Complimenten voor de gebruiksaanwijzing. 

Kleine opmerking: "Boes" is geen goed thema (zeker niet als het de enige Boes-puzzel is in de rubriek). Thema's moet je gebruiken om soortgelijke items te groeperen, niet om ze af te zonderen. Het is zinvoller om het item te koppelen (4e linkje in de rechterkolom) aan het verzamelgebied Strips > Series / helden > Boes, dan komt het daar onder Curiosa te staan.

Vond onder de themalijst ook het thema Bommel, dus die zal er dan ook wel niet thuishoren. En een hele lange lijst met stripfiguren willen we ook niet hebben/krijgen. Verder vind ik dan wel dat het thema Stripfiguren goedgekeurd mag worden. Het gaat immers om het afgebeelde item en daar staan stripfiguren op.

Verdere uitbreiding van de gebruiksaanwijzing. Met name gespecificeerd op de betreffende puzzel:

11) Klik in Catalogus op jouw ingevoerde item. De lijst met gegevens over het door jou ingevoerde item (de puzzel) wordt getoond met afbeeldingen.

12) Link je item aan andere verzamelgebieden.  Is er sprake van een item die in meerdere verzamelgebieden past, dan moet een item daar aan gelinkt worden. Op die manier kan een andere verzamelaar (in jouw geval een verzamelaar van Boes) die puzzel ook vinden en misschien gaan verzamelen. 

12a)Klik op de tekst Koppel verzamelgebied.   Een nieuw scherm met zeer weinig invulvelden verschijnt (met overigens ook een zeer minieme uitleg).

12b) Klik op het type verzamelgebied.   Klik op de keuzelijst en kies daar je betreffende verzamelgebied uit. In jouw geval is dat dan strips.

12c) Vul het verzamelgebied in.   Vul hier een omschrijving in het liefst zo weinig mogelijk steekwoorden. Met het verzamelgebied bedoelen ze eigenlijk aan wat je je item (de puzzel) wilt linken. In jouw geval is dat dan dus Boes.

12d) Klik op Zoeken   Nieuwe invulvelden verschijnen.

13) Maak een keuze uit de verzamelgebieden.  Je kan maar 1 keuze maken per koppeling. Kies hierbij de meest passende omschrijving. In jouw geval bij de categorie Series/Helden de keuze Boes.

14) Linken van item.  Klik op Link en je item is dan ook in dat verzamelgebied te zien, maar dan als Curiosa. Verzamelaars van Boes kunnen nu ook jouw puzzel vinden.

Aanvulling op eerder vermelde voorbereidingen: Als je een item hebt met een bepaald thema, zoals bijvoorbeeld stripfiguren, ga dan eerst op verkenning in CataWiki waar je denkt dat hij ook in zou moeten thuishoren. Dat is later bij het koppelen van een item aan een ander verzamelgebied erg handig, anders moet je erg goed gokken. De automatische aanvulling werkt niet altijd even snel als je typt.

Verder kan je ook bij het linken naar een ander verzamelgebied gebruik maken van meerdere tabbladen. Hierdoor houd je het overzicht en kan je makkelijker switchen tussen je eigen in te vullen item en de Catalogus zelf (de door jou geselecteerde te linken verzamelgebieden).

Kortom: Goede voorbereiding is het halve werk!

Walcheren 22 berichten

Ook goedemorgen,

Blij dat er ook nog mensen werken op tijden dat het grootste deel van Nederland op één oor ligt. Heel hartelijk dank voor de invoerinstructie

groet Walcheren

Boekenmagazijn 979 berichten

Stripfiguren is in principe een goed thema, hoewel ik een voorkeur zou hebben voor (het al bestaande thema) Strips, omdat die termen elkaar overlappen. Als een beheerder Stripfiguren als naamvariant toevoegt gaat dat vanzelf goed.

Bommel is uiteindelijk misschien zinvol als thema, als er tientallen Bommelpuzzels tussen de honderden strippuzzels staan, maar nu zeker niet. Niets is zo irritant als op een thema klikken en keer op keer ontdekken dat er maar één of twee items onder staan.

Arwin Catalogus Beheerder 1,558 berichten

Bommel is uiteindelijk misschien zinvol als thema, als er tientallen Bommelpuzzels tussen de honderden strippuzzels staan, maar nu zeker niet. Niets is zo irritant als op een thema klikken en keer op keer ontdekken dat er maar één of twee items onder staan.

Daar heb je wel gelijk in, maar met het oog op een toekomstig centraal thema register is het ook weer niet zo erg.
Het wordt later toch een subthema van een "hoofdthema strip"

Strip dekt inderdaad ook de lading. Het gaat mij er enkel om dat de stripfiguren zelf niet in die hoofdlijst voorkomen. Er bestaan van bijna elk stripfiguur wel puzzels en dan blijf je dus bezig.

Ben wel erg benieuwd naar dat thema-register. Ik zie het steeds meer opduiken. Wanneer is de omschakeling en wanneer kunnen wij als gebruikers er aan mee helpen (Behalve eindeloos discussieeren of iets er wel onder valt of niet (zie platen en postzegels)) ?

Heel hartelijk dank voor de invoerinstructie

Geen dank en ik denk dat vele andere verzamelaar daar ook wat aan hebben. Ik ben erg benieuwd naar je puzzel en wat voor fabrikant die Euro Games nu eigenlijk is.

Reageer op onderwerp