Munten algemeen > hulp nodig bij oude munt
4 berichten
4 berichten
|
ivanvandenbrouc
|
Dag forumbezoekers, Graag had ik hulp gehad bij het raden naar welke munten ik in handen heb. het 1ste muntje is een klein muntje van 18 mm met de afbeelding van een koning met nogal veel en lang haar (vanuit de tijd 1700- 1800 misschien)? De opschriften zijn als volgt: koningszijde: LVD MIT D.G.(F).(R).(N).REX symbool is een naar vier kanten wijzende vierspeer met een kroon op; opschriften symboolzijde: LAZO(O)(T)(I)DAVERBRSAACH.PFEN het 2de muntje is 25 mm groot met de afbeelding van een koning met een kalend hoofd. De opschriften zijn als volgt: koningszijde: FERDINANDUS.D.G._.S.CofO.LEOD symbool is een schild verdeeld uit vier vlakken met een kroon op. Opschrift: _._.BVILLI ENSYS Ik denk dat het van brons of koper is Dan heb ik nog een oud vierkant muntje waar er gewoon 10c op staat met een kringetje errond. Alvast bedankt voor de hulp |
|
ivanvandenbrouc
|
Na lang zoeken heb ik het 2de muntje gevonden; het zou gaan om een liard uit 1642 met de bisschop van Beieren; Ferdinand ook hertog van Bouillon. Kan iemand mij de waarde ervan zeggen, want ik denk dat het een vrij unieke munt is? |
|
john-collector
|
Voor de geïnteresseerden: Dit is het 2de muntje: Liard koper 1641 voorzijde: Borstbeeld van Ferdinand van Beieren (blootshoofds) naar links. Tekst: Ferdinandvs.D.G.Episco.Leod. Dit is voluit: Ferdinandus dei gratia episcopus Leodiensis. Dit betekent: Ferdinandus, bij Gods gratie bisschop van Luik. Keerzijde: Met bonnet gekroond en gevierendeeld wapenschild met een hartschild, de bonnet onderbreekt de tekst. In kwartier 1 en 4 het wapen van Palatinat (leeuw) en in kwartier 2 en 3 het wapen van Beieren (ruiten), het hartschild is het wapen van Bouillon Tekst: .DVX.BVILLONIENSIS. Dit betekent: hertog van Bouillon.
Dit is het 1ste muntje wat eigenlijk een penning is gemaakt om de soldij te betalen: Ae Token of Lazarus Gottlieb Lauffer, Nuremberg, Germany, 1663- 1709 1934.76.82 Obverse: Bust of King, to r: LVD.XIIII.DG.FR.E.NAV.REX. Reverse: Four lilies, forming a cross, crowned: LAZ.GOTTL.LAVFFERS.RECH.PFEN 1,04gram 18,5 mm Modern Ref: Mitchiner 1789, La Tour 1812
Het derde muntje is mij nog altijd een raadsel en zal mij wel voor altijd een raadsel blijven aangezien er niets anders opstaat dan 10c en een kringetje errond. waarschijnlijk is het ook ergens een penning. |
|
DisneyMeentwijc
Catalogus Beheerder
|
Heb je ze al gevonden in de CataWiki Catalogus? En zo nee, wil je ze dan ook ook plaatsen in de Catalogus? Bij een afbeelding kan men je meer te hulp schieten. Weet wel dat als je iets wilt verkopen, je het kan verkopen via je eigen CataWiki-shop. |