Forum (34484 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Munten algemeen > Jaartal op Japanse munten

13 berichten

eric-t Catalogus Beheerder 431 berichten

Wie kan helpen met het bepalen van jaartallen op Japanse munten?
Dit is wat ik tot dusverre heb terug kunnen vinden:
Op alle Japanse munten staat het jaartal (behalve de 5 yen). Dit jaartal staat in kanji (Chinese tekens) of gewone cijfers of een combinatie daarvan. Het jaar staat in het zogenaamde “Gengou systeem”, alleen gebruikt in Japan. Dit systeem bepaalt het jaar op basis van hoe lang de keizer op dat moment regeert. De meeste munten die je tegenwoordig tegenkomt zijn van Heisei (“The Era of Achieving Peace under Akihito”), keize sinds 1989 – of Showa (“The Era of Enlightened Peace under the previous emperor, Hirohito”) welke 64 jaar regeerde van 1926 tot 1989.
Helaas weet ik niet hoe je beide keizers moet onderscheiden en weet ik ook niet hoe de cijfers er uit zien.
Wie kan me hier mee verder helpen?

Inmiddels iets meer gevonden op internet:
In Japan volgt de tijdrekening de regeringsperiode van de keizers: Mutsuhito 1867-1912 = Meiji periode jaren 1 tot 45; Yoshihito 1912-1926 = Taisho periode jaren 1 tot 15; Hirohito 1926-1989 = Showa periode jaren 1 tot 64; Akihito 1989-heden = Heisei periode jaren 1 tot heden
Het jaartal bestaat uit 2 karakters die de periode voorstellen (Meiji, Taisho, Showa, Heisei), daarna 1,2 of 3 karakters die het regeringsjaar weergeven om te eindigen met een karakteristiek karakter (op alle munten gelijk), dat gewoon “jaar” betekent.
Het jaartal moet altijd worden gelezen in de volgorde: periodekarakters-cijfers-”jaar”. Vaak is dat van rechts naar links, maar soms is het van links naar rechts.
Voorbeeld: 2 karakters van “Taisho”, gevolgd door 3 liggende streepjes (= Japans karakter voor 3) en het karakter “jaar”. Dit verwijst naar het 3de regeringsjaar van Yoshihito en is 1914.
Een ander voorbeeld: 2 karakters van “Meiji”, gevolgd door 3 karakters: 1e: 2 liggende streepjes voor 2; 2e: een kruis voor 10; 3e: een liggende streep voor 1, gevolgd door het karakter “jaar”. Het jaartal is dan : 2×10 + 1 = regeringsjaar 21 van Mutsuhito oftewel 1888.

Met het op internet opzoeken van de Kanji nummers ben ik er uitgekomen. Alle Japanse munten op Catawiki heb ik gisteren voorzien van het jaartal en in het “bijzonderheden” veld heb ik uitgelegd hoe ik die bepaald heb.

Muntje33 7 berichten

Hi Eric,

Ben zo vrij geweest om de Japanse munten met mijn Japanse vriendin in orde te maken. Hoop dat je dat ok vindt.

Heb tijdperk Akihito en tijdperk Hirohito aangemaakt en de munten daar onderverdeeld.

Verder zag ik dat je de 500 yen 1981 ingevoerd hebt, maar ik zie in de lijst dat deze munt pas vanaf 1982 geslagen is.
De oplage is ook veel hoger van 1982 (300.000.000 – Showa 57 1982).
Kan je dat nakijken aub? Ik heb niks aangepast.
Misschien heb jij wel een speciale munt :)

Groetjes,
Muntje33

Chilian 148 berichten

Dit is misschien een handige site: http://www.allcalendars.net/JapaneseYearConvert…

Muntje33: Bedankt voor je hulp! Kan je Japanse vriendin het jaartal op de 500 yen munt niet lezen?

Muntje33 7 berichten

Zij zegt dat er 1982 op staat. :)

Robjuh20 4 berichten

Ik heb ook een vraagje over Japanse munten. Mijn vriendin is gisteren bij mij gekomen met een munt, maar ik kan niet thuisbrengen welk jaartal het is. Nu weet ik niet of ik iemand mag mailen met de foto's die er verstand van heeft? Ik ga er tenminste van uit dat het een Japanse munt is. Ik heb al wat research gedaan, hier komen ze dichtbij:

http://colnect.com/nl/coins/list/country/2022-Japan/series/65967-1601~1867_-_Tokugawa_Coinage_Mon

Ik kan geloof ik geen foto's hier plaatsen, dus als iemand mij kan helpen waar ik het heen mag mailen, graag!

Sinbad-de-Zeema 752 berichten

Dat hoeft helemaal niet Japans te zijn sterker nog het lijken wel Chineese Cash-coins

Robjuh20 4 berichten

En wat moet dit inhouden dan? Ik weet niet of ik U een bericht mag sturen met de foto's erin, zodat het verder onderzocht kan worden? Ik ben er nu ook mee bezig, zodra ik meer weet, zal ik het vermelden.

Sinbad-de-Zeema 752 berichten

Vanaf het jaar 600 B.C. zijn in heel oost-azie 10tallen miljarden van deze muntjes (bons met gat erin) gemaakt dit was de laagste waarde (zoiets als een nederlandse oort)

Hiervan zijn meer dan 20.000 verschillende variaties bekend uit japan, china, mongolie, vietnam, malaysie, cambodja en Indonesie ze lijken bijna allemaal hetzelfde, heb er eens een chineese catalogus van gezien 3 dikke telefoonboeken met allemaal 'hetzelfde' muntje, als je daarin gaat opzoeken denk je honderden keren dat is hem, wordt je gek van ;-)

zie

http://www.history.ucsb.edu/faculty/roberts/coins/index.html

Robjuh20 4 berichten

Hartstikke bedankt voor de moeite te nemen om het na te kijken. Ik ga er achteraan. Zijn deze catalogussen ook online te bekijken toevallig? Ben wel is benieuwd of er toevallig waarde aanzit. Nogmaals bedankt!

Robjuh20 4 berichten

Ik had hem ook laten taxeren door MPO, daar krijg ik nu reactie van terug. Het gaat inderdaad om een Chinese Cash Coin, maar het is helaas een moderne imitatie, dus niet meer waard als € 0,50. Ik weet voldoende, bedankt iedereen!

Reageer op onderwerp