Forum (34484 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Afspraken over toevoegen gegevens > beroemdheid toevoegen?

12 berichten

deblouw Catalogus Beheerder 168 berichten

Kan ik ook zelf beroemdheden toevoegen zonder een nieuw item in te voeren? Om vervolgens de beroemdheid te kunnen koppelen aan al bestaande items in de catalogus?

pegag Catalogus Beheerder 1,008 berichten

Volgens mij niet. Het is mij indertijd in ieder geval niet gelukt

Rene Catawiki Team 2,897 berichten

Dus als je een item toevoegt aan beroemdheden en je kiest eerst het type object en je vult dan een nieuw persoon in dan kun je niet opslaan?

Neen, neen, het probleem van deblouw is dat je niet een al eerder ingevoerd object aan een nog niet opgenomen beroemdheid kunt hangen.

De oorzaak is natuurlijk dat beroemdheden geen thema rubriek is maar een gewone 'fysieke' rubriek. En je kunt geen koppelingen aanmaken naar niet bestaande items. 

Je kunt een nog niet bestaande beroemdheid alleen aanmaken door een object expliciet in de rubriek beroemdheden in te voeren. En dat gebeurt natuurlijk heel vaak niet. Mensen voeren een beeldje van een beroemdheid logischerwijs in als beeldje in de rubriek beeldjes/figuren.  En dan kan het beeldje dus alleen aan een al bestaande beroemdheid worden gekoppeld.

Als je nu ontdekt dat er drie biografieen, een poster, een koektrommel met opdruk, een borstbeeld en wat ansichtkaarten van Abraham Lincoln in Catawiki zitten kun je die dus niet aan de beroemdheid "Lincoln, Abraham" hangen. Want de beroemdheid "Lincoln, Abraham" bestaat nog niet. En die komt er ook niet totdat iemand op het idee komt om een nieuw object in te voeren in de rubriek beroemdheden en "Lincoln, Abraham" als beroemdheid te kiezen. En daarvoor moet je of voldoende slim zijn en precies doorhebben hoe Catawiki werkt of voldoende mazzel hebben dat je een beroemdheid verzamelt en daardoor per ongeluk bij de goede rubriek begint.

Een tamelijk kromme situatie die tot gevolg heeft dat er (te) weinig beroemdheden worden aangemaakt. Maar de enige oplossing is denk ik om Beroemdheden om te vormen tot een echte thema rubriek.

Wat mij betreft zouden dit soort zaken ook  wel een hogere prioriteit mogen hebben dan vertalen van de web-site in het Fins maar wie ben ik? :-)

Uilenspiegel Catalogus Beheerder 219 berichten

Jij bent Pegag en ik vind dat jij en deblouw een punt hebben :-) Ik heb al wel 's eerder aangegeven (DVD rubriek) dat mensen vaak beroemdheden (sporter, musici, acteur) verzamelen en dus meerdere items hebben die nu (logischerwijs) in verschillende rubrieken vallen, maar die dan ook graag bij elkaar willen zien. Nu is dat lastig. Eén rubriek daarvoor zou wel mooi zijn. Maar of het realiseerbaar is?

@ Pegag, probleem is duidelijk nu. Als oplossing hebben we een centraal thema-register in de pijplijn zitten. Dan kun je bij ieder item dit soort thema's aangeven en worden de thema-rubrieken automatisch opgebouwd. Als jij de site nu even in het Fins en in het Swahili vertaald, dan kunnen wij hiermee aan de slag :-)

Als jij de site nu even in het Fins en in het Swahili vertaald,..

No-can-do totdat de binnen Catawiki toepasbare teken/character sets worden uitgebreid. Sorry. ;-)

Arwin Catalogus Beheerder 1,558 berichten
De oorzaak is natuurlijk dat beroemdheden geen thema rubriek is maar een gewone 'fysieke' rubriek.

Even voor de duidelijkheid.
De beroemdheden rubriek is wel degelijk een thema rubriek.
De items die daarin te zien zijn, staan daar niet fysiek in, maar in andere rubrieken.

Wanneer je iets in deze beroemdheden rubriek wilt plaatsen, word je verwezen naar de fysieke rubrieken, en wordt er bij het plaatsen van een item in een fysieke rubriek vanuit deze rubriek, automatisch een koppeling gemaakt naar de beroemdheden rubriek.

Het is wel zo dat je pas bestaande items aan de beroemdheden rubriek kan koppelen nadat zo'n eerste koppeling, doormiddel van invoeren, gemaakt is.
Dit wordt pas opgelost nadat er werk wordt gemaakt van het centraal thema register, zoals René al aangaf.

Dit geld voor alle thema rubrieken

Jilles Catalogus Beheerder 1,220 berichten

@administrator;

@ Pegag, ongelma on selvä nyt. Koska ratkaisu, meillä on keskeinen teema rekisteri valmisteilla. Kaikki mitä tarvitset jokaiseen ilmoitettava näistä asioista ja temaattiset osat rakennetaan automaattisesti. Jos tiedät päällä juuri nyt suomeksi ja käännetty swahilin, voimme laittaa sen toimimaan :-)

@ Pegag, tatizo ni wazi sasa. Kama ufumbuzi, sisi kuu mandhari Usajili katika bomba. Wote unahitaji kila kitu zinaonyesha masuala haya na sehemu tematiska kujengwa moja kwa moja. Kama unajua tovuti ya hivi sasa katika Kifini na kutafsiriwa kwa Kiswahili, tunaweza kuweka kazi :-)

Maar welk is nu Fins en welk Swahili

@ Arwin, Oja, dat is ook zo. Dat had ik nog willen zeggen. Thanks.

@ Jilles, wow, je spreekt een aardig woordje Kifini en Kiswahili :-)

@ Jilles, kan aan mij liggen hoor, maar als ik jou was zou ik toch de grammatica nog even door een lokale sprekert laten controleren. Want die helistimet c.q. manyanga een beetje ;-)

OK, ok, Swahili en Fins waren alfabettechnisch gezien misschien net niet de goede voorbeelden, maar dat van die tekensets was toch wel meer dan alleen maar een grappig bedoelde opmerking.
Want we lopen nu toch al regelmatig vast in die zin dat we titels en namen gedwongen moeten verhaspelen (bijvoorbeeld de best veel voorkomende Turkse "zachte g"), waardoor iemand die de taal kent en het wel goed op z'n toetsenbord intikt het item niet meer gaat vinden.

deblouw Catalogus Beheerder 168 berichten

ik was mijn topic helemaal vergeten... :-) bedankt voor je aanvullingen pegag!

mooi dat er een themaregister komt, dat lijkt me een waardevolle toevoeging! 

Reageer op onderwerp