Forum (34484 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Beeldende kunst algemeen > meer rubrieken bij beeldende kunst

19 berichten

Jilles Catalogus Beheerder 1,220 berichten

Wellicht is het mogelijk om ook "Prenten" toe te voegen bij de beeldende kunst en aangezien de hoeveelheid ex librissen (strips) - bijna 4000 - verdient deze rubriek een plaatje in de tip(parade).

En een zeefdruk is een drukvorm, geen object op zichzelf.

Hoe noem je dan het product van deze drukvorm?

Arwin Catalogus Beheerder 1,558 berichten

Persoonlijk zie ik liever dat prenten, ex librissen, schilderijen enz, allemaal hun eigen rubriek krijgen.
Niet elke prent, ex libris, schilderij of zeefdruk is kunst.
Een schilderij of tekening, heeft eigenlijk ook andere velden nodig dan drukwerk.

Wat mij betreft is een site als Catawiki sowieso ongeschikt is om dingen onder te verdelen in wat kunst is en wat niet.
Daar heeft iedereen namelijk zijn eigen mening over.
Dan kunnen we ook wel een "Mooie dingen" rubriek aanmaken.

Rene Catawiki Team 2,897 berichten

Persoonlijk zie ik liever dat prenten, ex librissen, schilderijen enz, allemaal hun eigen rubriek krijgen.
Niet elke prent, ex libris, schilderij of zeefdruk is kunst.
Een schilderij of tekening, heeft eigenlijk ook andere velden nodig dan drukwerk.

Wat mij betreft is een site als Catawiki sowieso ongeschikt is om dingen onder te verdelen in wat kunst is en wat niet.
Daar heeft iedereen namelijk zijn eigen mening over.
Dan kunnen we ook wel een "Mooie dingen" rubriek aanmaken.

Daar heb je helemaal gelijk in Arwin. We moeten er inderdaad aan gaan werken dat dit aparte rubrieken worden. Een schilderij is inderdaad iets heel anders dan een ex-libris. En kunst is inderdaad een subjectieve term.

Arwin Catalogus Beheerder 1,558 berichten

Ja vind ik ook, de beeldjes hebben we al weggehaald daar.
Er stonden op een gegeven moment gewoon Hummeltjes tussen.

En een zeefdruk is een drukvorm, geen object op zichzelf.
Een ex libris kan in principe ook een zeefdruk zijn.
Dan kun je beter thema rubrieken maken van drukvormen.

pegag Catalogus Beheerder 1,008 berichten

Een strip-ex-libris is toch gewoon een prent met een rare foute naam.

Een strip-exlibris is wellicht een prent, (het is zeker geen exlibris) maar ik zou het niet onder prenten willen wegschrijven. Het is inmiddels een zodanig grote groep dat het een soort van bestaansrecht heeft.

Blueberry Catalogus Beheerder 47 berichten

Zal ik het nog wat ingewikkelder maken? Er bestaan ook (strip)ex-librissen in de vorm van een mini-boekje, een schetsboekje, een mini-portfolio of een in elkaar te knutselen kijkdoos...

Arco Catalogus Beheerder 2,185 berichten

Ga ze dan eindelijk eens invoeren!

Blueberry Catalogus Beheerder 47 berichten

Ja maar, ik moet die kijkdoos nog in elkaar zetten... ;-)

1955-chevy Catalogus Beheerder 279 berichten

Ik zag dat er voor prenten een nieuwe rubriek is ontwikkeld waar ook de zeefdrukken en portfolio's in worden geplaatst. Super, weer een stap vooruit!

Vraag die wel bij mij opkomt is waarom zeefdrukken in een portfolio onder prenten worden geplaatst en op zichzelfstaande zeefdrukken onder beeldende kunst. Of ben ik voorbarig en worden die ook onder prenten weggezet?

De zeefdruk wordt hier als techniek vermeld, sommige exlibrissen zijn gezeefdrukt. Het is de bedoeling dat alle stripprenten naar deze afdeling gaan.

Rene Catawiki Team 2,897 berichten

@1955-chevy, Je bent inderdaad voorbarig :-)

We zijn er nog mee bezig. De bedoeling is dat alle strips ex-libris en prenten (ook zeefdrukken) in een aparte rubriek komen. Ook porfolio's gaan daar heen. Ik denk dat de migraties uiterlijk morgen wel gereed zijn.

Analoog hier aan is het denk ik ook goed om de originele striptekeningen en dédicaces bij elkaar te gaan zetten in een aparte rubriek.

Reggie 77 berichten

Worden de schetsboekjes ook in de rubriek strip-exlibris en prenten gezet?

Want die staan nog steeds in Strips.

michellont007 33 berichten

[verwijderd door moderator ivm beledigend taalgebruik naar een beheerder; ik zal zelf proberen vanavond naar de betreffende prijssuggestie te kijken, graag even geduld, René]

Hallo,

Even een kleine suggestie.

Het zou leuk zijn indien men bij een illustratie of originele pagina een link zou kunnen leggen met het (strip)weekblad(en) die reeds in catawiki zit(ten) waarin de illustratie of pagina stond. Later eventueel uit te breiden met andere weekbladen en zelfs kranten.

michellont007

fazerco Catalogus Beheerder 643 berichten

Dat kan je al doen met koppel verzamelgebied rechts in beeld bij het voorwerp

Bedankt fazerco

ga dat eens proberen

michellont007

Hallo

Ik heb het geprobeerd om de koppeling te leggen met het verzamelgebied.

Jammer dat je niet kan verwijzen naar het specifieke tijdschrify of weekblad, maar enkel het verzamelgebied.

michellont007

Arco Catalogus Beheerder 2,185 berichten

Klopt, naar losse items kan je nooit verwijzen. Maar je kan bij Bijzonderheden van het origineel natuurlijk al wel melden waar het voor gemaakt is, dan kunnen we later altijd nog kijken hoe en wat. Eigenlijk vind ik dat dat bij originelen veel meer zou moeten worden benoemd.

Reageer op onderwerp