Forum (34484 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Afspraken over toevoegen gegevens > Nummer op kaart

3 berichten

john-van-veen Catalogus Beheerder 17 berichten

Een nuttige nieuwe rubriek is Nummer op kaart. Nummer moeten we niet letterlijk nemen, het nummer is soms een nummer gevolgd door één of meer letters. (zijn er nog andere mogelijkheden?).

Uiteraard zijn nummers handig om te sorteren. De sortering bepaald ook hoe je het nummer in moet voeren. Moeten we voorloopnullen gebruiken? Soms staan die niet op de kaart, maar als je een sortering doet als 'string' wel handig.

Neem bijvoorbeeld Promocard (italie). Momenteel is het hoogst uitgegeven nummer boven de 10.000. Het ligt niet in de verwachting dat er nummers boven de 100000 komen. Mijn voorstel is om een nummer als 456 in te voeren als 00456. Met 'volgletters' krijg je dan bijvoorbeeld 000456a en 00456b. Sorteren als string gaat dan goed.

Als de sortering intelligent wordt, dan zijn voorloopnullen niet nodig. Ik zou dan onderstaande voorbeeld als sortering verwachten:

123
1003
1569a
5678b
10034
13546

DisneyMeentwijc 753 berichten

Ik zou geen voorloopnullen gebruiken, ze staan immers ook niet op de kaart. Sommige kaartenreeksen gebruiken wel voorloopnullen en dan raak je het onderscheid kwijt.

Verder had ik ook de vraag geloof ik al een keer gesteld op dit forum ,maar bij deze nog een keer: Welk nummer dan in te vullen? Het nummer dat onder de postzegel zit of het nummer dat elders op de kaart staat (vaak van de uitgever)? Of het nummer dat op de voorkant staat?

john-van-veen Catalogus Beheerder 17 berichten

Zonder voorloopnullen is wat mij betreft ook prime, maar het gaat mij vooral om de sorterin. Als er 10.000+ kaarten zijn met elk een uniek nummer, is een lijstje op volgorde wel erg handig.

Ik zou bij het nummer op de kaart het meest identificerende nummer nemen (het liefst uniek). Wellicht kan je ook nog nummers gebruike om de serie te duiden.

Reageer op onderwerp