Afspraken over toevoegen gegevens > Soorten druktechniek
5 berichten
5 berichten
|
DisneyMeentwijc
|
Bij de ansichtkaarten kan je nu het soort druktechniek dat gebruikt is om de kaart te drukken opgeven. Voor de beginner of een leek verzamelaar is het nogal lastig wat voor druk een kaart is. Bij deze probeer ik in ieder geval een begin te geven aan uitleg. En ik hoop dat dit snel word aangevuld of verbeterd, want ik snap er niet veel van. Je kan kiezen uit: Autochroom (Autotypie met kleurenlitho) -- Geen idee wat dat is Autotypie (Rasterdruk, Monochroom) -- ???? Diepdruk (Incl. Kopergrafure) -- ???? Fotokaart (Bromide, bruin) -- Ansichtkaart met een zwart/witte foto er op die een bruine of bruin-achtige kleur heeft Fotokaart (Glanskaart) -- Ansichtkaart met een zwart/witte foto er op die een glans geeft als je hem in het licht plaats Fullcolour Offset (Moderne kleurenkaart) -- De tegenwoordige ansichtkaart. Een ansichtkaart met een foto er op en die is volgens de nieuwste technieken gedrukt Kleurenlitho -- Een soort gravure en wordt door vele ook wel een tekening genoemd. Deze 'tekening' is dan ingekleurd of met kleuren meegedrukt Lichtdruk -- ???? Litho -- Een soort gravure en wordt door vele ook wel een grauwe tekening genoemd Meerkleurenlichtdruk -- ??? |
|
Rene
Catawiki Team
|
Dit is even een test met 3 extra velden op verzoek van de Vereniging Documentatie Prentbriefkaarten die ook met de rubriek aan de slag wil. Naast het druktechniek veld zijn er ook nieuwe velden voor Nummer op kaart (op veel kaarten staat een nummer, dat belangrijk is) en Serie. Het lijken mij alle drie logische velden. Ik krijg zsm nog een voorstel voor toelichtende teksten van de vereniging. |
|
baronselderie-5
Catalogus Beheerder
|
Google? binnen 5 minuten heb je alles lichtdruk is de voorloper van de offsetdruk werdt eigenlijk maar tot 1900 gebruikt dus zoveel kaarten met deze technick zullen er niet zijn enz enz vooral op wikkipediea(D) staan goede verklaringen |
|
baronselderie-5
Catalogus Beheerder
|
sorry wiki natuurlijk met een K
|
|
DisneyMeentwijc
|
Google is zeker een handig middel om op te zoeken wat voor technieken er bestaan. Ik wilde eigenlijk dit onderwerp aanslaan, omdat ik het forum ook zie als een soort handleiding van hoe verzamelaars items moeten invoeren. Als ze een kaart aan het invoeren zijn en ze komen bij het veld druktechniek, dan moeten ze alsnog gaan zoeken. Als het hier gedefinieerd staat, dan is dat meteen duidelijk. Zo staat er bij vele rubrieken ook vaak iets over de staat van een item. Dat is een mooie handreiking voor iemand die iets wil invoeren. @Rene: Ga je dan ook een veld distributeur/uitgiftepunt toevoegen? Bij kleine plaatsen werden fotokaarten door verschillende personen/bedrijven verkocht en uitgegeven onder hun naam. Deze kaarten waren dan gedrukt bij een grotere landelijke uitgeverij. Zoals bijvoorbeeld JosPé of Van Leer's Fotodrukindustrie. |